Decàleg

L’actual model Educatiu és obsolet, no respon a les necessitats dels ciutadans del segle XXI.

Rebutgem el model competitiu fonamentat en la cultura del patriarcat que desplaça la persona del centre del sistema generant desigualts, violència i injustícia.

És urgent crear un model  Educatiu nou. Per a aconseguir-ho, cal impulsar un procés de reflexió i confluència ampli, plural i participatiu.

Fins ara la legislació Educativa ha proclamat ben fort estar inspirada per els grans principis universals que justifiquen l’acció de l’Estat en aquest àmbit, sense que s’hagi plasmat en la realitat del Sistema Educatiu Públic.

El repte que se’ns planteja, per tant, és canviar aquesta dinàmica històrica per aconseguir l’aplicació progressiva d’un model Educatiu que respongui a les necessitats reals dels ciutadans.

Tenim el convenciment que l’Educació ha de jugar un paper  fonamental en el desenvolupament continuat de les persones i de les societats, al servei d’un creixement humà més autèntic i harmoniós.

 

És per això que destaquem el paper decisiu de l’Educació com eix vertebrador i de transformació d’una nova realitat social, justa i igualitària.

Aquest projecte de nou model Educatiu i de ruptura amb l’actual, haurà de defensar un seguit de mesures bàsiques. Definir-les és una feina col·lectiva a realitzar per part de totes les organitzacions i persones que participin en aquest procés.

Una primera llista provisional, orientativa i no exhaustiva de punts a considerar és la següent:

  1. Sistema Educatiu públic, democràtic i de qualitat amb processos educatius centrats en la persona atenent totes les etapes del desenvolupament.

Que garanteixi  l’acompanyament cap una ciutadania crítica, no sexista, responsable, creativa, solidària, participativa i cooperativa.

Amb una avaluació transparent que garanteixi  la qualitat del sistema.

  1. Una xarxa única sostinguda amb fons públics que possibiliti l’accés gratuït de tots els ciutadans de 0-18 anys.

Amb flexibilitat per integrar totes les  realitats socials i  educatives que respectin i promoguin  els drets i llibertats essencials de la persona recollits en els drets humans i dels infants.

3- Un sistema Educatiu que garanteixi la igualtat d’oportunitats, essent sensibles amb les diferents necessitats educatives, que acompanyi adequadament cada realitat personal i social.

4.  Coresponsabilitat dels diferents agent educatius i socials (famílies, mestres, alumnes, agents socials) i participació activa en la creació de la realitat educativa del país.

5.  El català llengua vehicular del sistema educatiu.

6.  Educació laica que fomenti la llibertat de pensament i de consciència.

7.  Participació democràtica, transparència, cooperació i autonomia com a valors essencials de gestió i convivència de tots els estaments educatius.

8.  Formació contínua per a tots els agents educatius  perquè puguin  donar una resposta de qualitat a les noves necessitats educatives del segle XXI.

9. Necessitat educativa i social de conciliació de la vida familiar i laboral.

10. La inversió en educació per llei serà un % del PIB de Catalunya igual o superior a la mitjana dels països de la CE (del ordre del 6%) i estarà sota control social.

 

Anuncis

Una resposta a Decàleg

  1. Retroenllaç: Ordre del dia de la 6a assemblea | Sectorial d'Educació del Procés Constituent

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s