Conclusions del grup “Currículum”

Segona assemblea -> Conclusions grup “Currículum”

El grup de debat de currículum hem estat reflexionant sobre quins són els continguts que ensenyem a l’escola i quin és el model de currículum que tenim en el nostre sistema educatiu.

Tot i tenir certa divergència d’opinions, tenim clar que el model educatiu actual no educa persones sinó que ensenya a futurs treballadors i treballadores per a tenir una funció productiva dins la societat capitalista actual.

L’aprenentatge d’uns coneixements generals és imprescindible però ens marquem uns objectius educatius, els quals haurien de ser la base de tot aprenentatge a l’escola. Aquests parteixen del concepte de l’educació de la persona o de l’ésser: educar infants i joves per a ser autèntics ciutadans: més lliures, conscients, solidaris i feliços.

Què volem aportar a les noves generacions per mitjà de l’ensenyament?

  1. Educar en l’autoconeixement: Qui sóc? Com sóc? Què em fa feliç? Què vull ser a la vida?

  2. Educar de manera que l’alumnat expressi tota la seva potencialitat, tot respectant el seu ritme.

  3. Educar on l’alumne/a sigui el protagonista de la seva vida i trobi el sentit ple a tot allò que està aprenent.

  4. Educar per lluitar per un món millor i més just: alumnes amb criteris, capacitat de decisió, participativa i amb una actitud activa.

Per tant, proposem no pas un currículum desmembrat que parcel·la l’educació i instrueix de manera fragmentada des de cadascuna de les seves disciplines sinó un currículum transversal que faci convergir les diferents àrees de coneixement i les posi al servei de la llibertat i la felicitat de la persona.

Hem conversat sobre la interacció entre escola, família i societat. No funciona! Eduquem en contradiccions: mitjans de comunicació, consumisme, competitivitat, manca de civisme, etc. Els valors de la societat es transmeten als nens i nenes, als nois i noies. No només l’escola és responsable d’educar, calen uns valors morals compartits socialment per a poder crear un entorn educatiu coherent.

Hem de començar a treballar des de la base, no només fer reformes i modificacions. Cal tenir clar quin és l’objectiu principal de l’educació i vetllar per què el currículum se n’ocupi.

Ens preguntem: el currículum legal vigent es duu a la pràctica? El currículum per competències és força flexible i adaptable a totes les nostres reflexions. Tot i així, està emmarcat per aspectes logístics que dificulten la seva posada en pràctica (ràtios molt elevades, un temari obligatori que cal impartir en cada curs, poca flexibilitat horària, etc.).

També cal assenyalar que veiem necessària una reflexió profunda sobre quin tipus d’avaluació fem d’aquestes competències, que en moltes ocasions es contradiuen amb l’aplicació del currículum per competències a l’aula. Així com una revisió dels materials curriculars que utilitzem com a professionals, com ara els llibres de text que dissenyen des de les editorials.

Segona assemblea -> Conclusions grup “Currículum”

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s